Misschien heb je er al eens van gehoord, maar de meeste mensen hebben hier waarschijnlijk nog nooit van gehoord: knowledge management. Deze term heeft te maken met het vastleggen, delen, gebruiken en beheren van tastbare en immateriële kennis in een organisatie. Het doel van dit soort management is om organisaties te faciliteren. Het doel van knowledge managementDankzij knowledge management kunnen organisaties op een zo efficiënt mogelijke manier aan hun doelen werken, zodat deze behaald kunnen worden. Knowledge management is niet de taak van een specifieke afdeling binnen de organisaties. Het kan dus heel breed gedragen worden, als organisaties kiezen om gebruik te maken van een kennisbeheer en iedereen werkt hier aan mee. Waarom zou een organisatie kiezen voor kennisbeheer? Maar waarom is knowledge management er eigenlijk? Iedereen moet dit soort management immer dragen. Het is er om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de kennis die er is binnen een organisatie. Het is belangrijk om die kennis ook binnen de organisatie te houden, dus ook wanneer er nieuwe werknemers komen. Organisaties bestaan langer dan dat de meeste mensen er werken. Door middel van knowledge management weet je zeker dat er geen kennis verloren gaat. Het is ook van groot belang de kennis en verbeteringen die de organisatie in de loop der jaren ontwikkeld, te archiveren en op te slaan. Op deze manier kan een organisatie blijven groeien, ze hebben al hun kennis immers altijd gearchiveerd en beschikbaar voor de desbetreffende personeelsleden. De voordelen van knowledge managementDoordat alle werknemers overal van op de hoogte zijn, verhoogd dit het besluitingsvermogen. Er wordt een slimmer personeelsbestand opgebouwd en er worden weloverwogen beslissingen genomen. Deze komen de organisatie alleen maar ten goede. Daarnaast is alle informatie gemakkelijk te vinden, maak je minder fouten en is er meer verbinding onder de werknemers. De beveiliging is bovendien ook hoger, doordat alles op een plek te vinden is en alleen voor de desbetreffende personen beschikbaar is. Zeker is er kennis die voor iedereen beschikbaar is, maar sommige kennis is alleen noodzakelijk voor bepaalde afdelingen of personen. Door knowledge management te implementeren kan deze kennis op de juiste wijze opgeslagen en beschikbaar worden. |
https://www.irisecm.com/solutions/knowledge-management/ |