Hoe worden dividenden belast in Belgische ETF’s?

Inhoudsopgave
Visuele uitleg van hoe dividenden belast worden in Belgische en buitenlandse ETF's met roerende voorheffing

◉ Ondernemersverbond Oss ◉

Exchange Traded Funds (kortweg ETF’s) zijn populair en dat is niet voor niets. Ze bieden een eenvoudige en kostenefficiënte manier om te beleggen in een breed spectrum aan activa, zoals aandelen en obligaties. Maar naast het rendement is er één aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien: belastingen op dividenden. Wie belegt in Belgische of buitenlandse ETF’s krijgt vroeg of laat te maken met dividendbelasting, en dit kan flinke invloed hebben op het uiteindelijke rendement.

Wat zijn dividenden bij ETF’s?

Een ETF die aandelen bevat, keert vaak een deel van de winst van deze aandelen uit in de vorm van dividenden. Er zijn twee hoofdtypes ETF’s. Het eerste type is de distributieve ETF´, waarbij dividenden rechtstreeks aan de belegger worden uitgekeerd. Het tweede type is de accumulerende ETF, waarbij de dividenden automatisch geherinvesteerd worden. Wie kiest voor een distributieve ETF, ziet dus regelmatig dividendbetalingen op zijn beleggingsrekening verschijnen. En daar komt de Belgische fiscus om de hoek kijken.

Belgische roerende voorheffing: wat betaal je?

In België vallen dividenden onder de zogenaamde roerende inkomsten. De standaardheffing op dividenden bedraagt 30% roerende voorheffing. Een voorbeeld: Je ontvangt €100 aan dividend via een distributieve ETF. De Belgische bank of broker zal daar automatisch €30 van inhouden en afdragen aan de fiscus. Je ontvangt dus €70 netto op je rekening. Deze belasting is bevrijdend. Dat betekent dat je die dividenden niet meer hoeft aan te geven in je belastingaangifte, tenzij je buitenlandse dividenden hebt waarop buitenlandse belasting is ingehouden.

Buitenlandse bronbelasting en dubbele heffing

Bij ETF’s die buitenlandse aandelen bevatten of genoteerd zijn op buitenlandse beurzen, krijg je te maken met buitenlandse bronbelasting. Landen zoals Duitsland en de VS houden vaak automatisch een percentage in op dividenden, nog vóór de Belgische belasting wordt toegepast. Dat betekent dus dat je mogelijk dubbel belast wordt: eerst in het buitenland en daarna nog eens in België. Dus stel dat je met een ETF in Amerikaanse aandelen 100 dollar uitgekeerd aan dividend. In Amerika wordt dan 15% bronbelasting in gehouden, dus in dit geval 15 dollar. Over het resterende bedrag van 85 dollar wordt in België vervolgens nog 30% roerende voorheffing gerekend. Je houdt dan netto 59,5 dollar over.

Tip: focus op je netto rendement

Gelukkig zijn er dubbelbelastingverdragen tussen België en een reeks landen (waaronder de VS en EU-landen), die ervoor zorgen dat je de buitenlandse belasting deels kunt verrekenen. Voor particuliere beleggers kan dit via de jaarlijkse belastingaangifte, maar het blijft een complex proces waarbij niet elke bronbelasting volledig kan worden teruggevorderd. Een tip: beleg via Belgische brokers die deze procedure automatiseren of beperken door ETF’s aan te bieden waarop slechts minimale bronbelasting wordt ingehouden. Een slimme manier om dividendbelasting te minimaliseren is door te beleggen in accumulerende ETF’s. Doordat het dividend binnen het fonds blijft en niet rechtstreeks wordt uitgekeerd, ontvang je als belegger geen roerende inkomsten en betaal je dus ook geen directe roerende voorheffing. Dit betekent overigens niet dat je volledig ontsnapt aan belasting, want bij verkoop van de ETF kan een meerwaarde ontstaan waarop alsnog belastingen van toepassing zijn. Uiteindelijk is het in alle gevallen goed om bij belastingen op dividenden bij ETF beleggen te focussen op je netto rendement en niet alleen op het bruto dividendrendement.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen distributieve en accumulerende ETF's voor belastingen?

Bij distributieve ETF's worden dividenden rechtstreeks aan je rekening gestort en belast met 30% roerende voorheffing. Bij accumulerende ETF's worden dividenden automatisch geherinvesteerd, waardoor je geen directe dividendbelasting betaalt—je betaalt alleen belasting op meerwaarde bij verkoop.

Hoeveel roerende voorheffing betaal ik op dividenden van Belgische ETF's?

In België bedraagt de standaard roerende voorheffing op dividenden 30%. Deze belasting is bevrijdend, dus je hoeft het dividend niet in je belastingaangifte op te nemen. Van een dividend van €100 houd je dus €70 netto over.

Hoe zit het met dubbele belasting op buitenlandse dividenden?

Bij ETF's met Amerikaanse of Duitse aandelen wordt eerst buitenlandse bronbelasting ingehouden (bijvoorbeeld 15% in de VS), daarna nog eens 30% in België. Dubbelbelastingverdragen helpen dit gedeeltelijk te verrekenen, maar dit vereist een belastingaangifte.

Kan ik dividendbelasting vermijden met accumulerende ETF's?

Ja, accumulerende ETF's vermijden directe dividendbelasting omdat dividenden niet worden uitgekeerd. Je betaalt pas belasting wanneer je de ETF verkoopt en winst realiseert. Dit is een voordeel voor beleggers met een lange termijn horizon.

Welke broker moet ik kiezen om dividendbelasting te minimaliseren?

Kies een Belgische broker die het proces automatiseert en ETF's aanbiedt met minimale buitenlandse bronbelasting. Sommige brokers vereenvoudigen de verrekening van dubbele belasting, wat je netto rendement verhoogt.

Gerelateerde berichten die u mogelijk interesseren.