Ondernemersverbondoss

Wanneer een schoudertas vervangen door een rugzak?

Nu de zomer in volle gang is en de stranddagen steeds frequenter worden, hoe draag je dan je strandbenodigdheden? Hoewel veel mensen ervoor kiezen om een schoudertas te dragen, is dit misschien niet de beste optie voor je gezondheid.

Hoewel schoudertassen, zoals tassen, gemakkelijk te pakken zijn en meestal ruim zijn, kan het dragen van een zware tas voor een lange periode schadelijk zijn voor je natuurlijke gang. Je natuurlijke gang is de manier waarop je armen en benen zwaaien terwijl je loopt en is noodzakelijk voor het algemene evenwicht van je lichaam. Wanneer je een schoudertas draagt, legt dit extra gewicht op één van je schouders, waardoor de andere arm harder werkt om het gewicht van de tas te compenseren. Dit kan je evenwicht verstoren en leiden tot rug- en spierpijn.

Als je de neiging hebt om je tas op dezelfde arm te dragen, kan dit ertoe leiden dat de spieren groter worden terwijl de andere arm hetzelfde blijft, waardoor het evenwicht verder uit balans raakt. Afhankelijk van de zwaarte van je schoudertas kan het dragen van de tas op één schouder ook leiden tot spasmen aan de andere kant van je ruggengraat, met als gevolg benauwdheid en pijn in je onderrug en heiligbeen.
Andere gevolgen van het dragen van een zware schoudertas kunnen zijn:
– Spierspanning
– Backaches
– Verminderde kromming van de nek als gevolg van strakheid, ook wel bekend als “militaire nek”.
– Nekpijn die het draaien van het hoofd moeilijk maakt
– Hoofdpijn

Als je een van deze resultaten wilt vermijden, kan het gebruik van een rugzak in plaats van een schoudertas het antwoord zijn. Rugzakken verdelen het gewicht dat je draagt gelijkmatig over je rug in plaats van het op één kant te richten, waardoor je lichaam zijn natuurlijke gang behoudt en een evenwichtige spiertonus behoudt.

Hoewel rugzakken over het algemeen beter zijn, kunnen ze ook problemen veroorzaken. Als je een te zware last draagt, kan je ruggengraat naar achteren buigen, waardoor je naar voren moet trekken om het evenwicht te bewaren. Deze actie kan je ruggengraat op onnatuurlijke wijze comprimeren, wat kan leiden tot heup- en rugpijn en een voorovergebogen houding.